Domač servis kolesa pred pričetkom sezone

Letošnja zima je bila hladna, za tiste, ki je ne marajo, že po dobrem tednu dni predolga. Mnogi smo komaj čakali, da svoje cestne inštrumente zopet postavimo na zrak. Da pa se sezona začne gladko in brez slabe volje ob prvih kilometrih, je dobro, da se kolesa dotaknemo z občutkom. Navadno se ob koncu sezone odločimo kolo pospraviti v kot in odlašamo z obiskom servisa vse do naslednje sezone. Pa še takrat nam je odveč.

Za vsa vozila v prometu je priporočljivo opraviti servise po določenih prevoženih kilometrih in kolesa tu niso izjema. Da ne izgubljamo denarja, lahko nekaj osnovnih korakov opravimo sami in se na podlagi videnega odločimo za obisk v kolesarskem servisnem centru.

Pregled kolesa

Pred začetkom imejte pri sebi kakšen univerzalen ključ ali orodje. Pri roki je dobro imeti sprej za čiščenje maščobe ter mazivo za ležaje in verige. Na vseh servisih po zmernih cenah prodajajo različna čistila in maziva, zato nikar ne odlašajte pri nakupu slednjega. Verjemite, to odnese marsikatero pot do servisa. Že od samega začetka najraje uporabljam dva izdelka, in sicer razmaščevalec in suho olje v spreju. Razmaščevalec uporabim vsakič, ko so ceste mokre. Ko kolo očistim in posušim, s suhim oljem namažem vse vrtljive dele kolesa. Smisel uporabe suhega olja je, da se prašni delci umazanije na vitalnih vrtljivih delih ne prijemajo tako kot pri uporabi olja oziroma masti. Prednost je, da suho olje ne kaplja, s čimer imate manj težav s čiščenjem in odstranjevanjem po kolesu, rokah in na tleh. Na servisih za to poskrbijo z boljšimi mazivi in z bolj strokovnim pristopom, a za domačo uporabo je to več kot dobrodošlo in vašemu biciklu prijazno.

Kaj zahteva največ vzdrževanja?

Vse. Ne pozabimo, celo kolo zahteva dosleden pristop k njegovemu vzdrževanju – če ga imamo vsaj malo radi in želimo, da nam dobro in dolgo služi. Nekaj več pozornosti naj se vseeno nameni sprednji in zadnji pesti ter gonilnemu in krmilnemu ležaju. Na teh predelih je na kolesu največ trenja in prenosa sil, v prostor pa intenzivno prodira umazanija (voda, pesek in prašni delci).

Če vitalni deli kolesa niso lepo vzdrževani, jih bo začela počasi najedati rja. Prišlo bo do korozije, mehanske obrabe in “lufta”, pri čemer se posledično mehansko poškoduje ležaj, ki sčasoma ne tesni več. Med vožnjo se takšna težava pri obročih prepozna kot rožljanje, v gonilnem ležaju kot pokanje, struženje, pri krmilnem pa opazimo, da je težje vodljiv, ravno tako lahko slišimo pokanje. Povsod se pojavi “luft”, zato  os  oziroma toporišče vilice pleše v svojem prostoru. Izredno zoprna reč.

Pa nikar ne mislite, da so vijaki in ležaji vse, kar zahteva našo pozornost in vzdrževanje. Tukaj so še zajle (pletenice) in bovdni, napere (špice) ter izrabljenost verige, ki zahteva menjavo nekje med 3.000 in 10.000 km – odvisno od blagovne znamke verige in njene kakovosti ter načina vožnje in moči kolesarja.

Zakaj pri vzdrževanju kolesa na dolgi rok ne uporabljamo WD-40?

Za dolgoročno vzdrževanje vitalnih delov kolesa ne priporočam uporabe WD-40, ker je premalo viskozen in se zelo hitro posuši.

Ljudje doživljamo WD-40 kot sredstvo za mazanje in preprečevanje nastanka rje. V smislu kolesarstva pa morda tudi druge domače rabe je njegova najbolj koristna lastnost ta, da prodira v majhne razpoke in prostor dobro očisti. Poleg tega, da očisti umazanijo, iz ležaja sčisti tudi mast. Radi namreč pozabimo, da je WD-40 v svoji osnovi pravzaprav topilo. Sicer bo v ležaju naredil tanek »oljni« sloj, vendar bo ta izparel in ležaj bo ostal suh.  WD-40 je odlično sredstvo za reševanje trenutnih zagat, ko imamo težave z odvijačenjem zarjavelih vijakov, z rjo, ki prodre v najtanjše razpoke verige in ležaja … A takoj  ko to zagato rešimo, moramo dele podmazati s primernim mazivom oziroma oljem (odvisno od komponente kolesa).

Zakaj motorno olje za podmazovanje ni primerno?

Motorno olje ima preveliko viskoznost, na zraku hitro oksidira, na površini se ne obdrži oziroma steče, še posebej, če je vroče. Tako kot WD-40 je primerno le za hitro in kratkoročno rešitev, na daljši rok pa to za naše kolo ni v redu. Ravno tako velja, da če podmazani del gonimo »na suho«, povzročamo večje trenje, material se obrabi in pride do “lufta”. Motorno olje se z namenom reče “motorno”, torej …

Uporaba namenskih sredstev

Raje kot ne nas zmoti, da za vsako stvar danes v trgovinah ponujajo namenske proizvode. Na sedežu ne smem uporabiti istega spreja za vzdrževanje kot za čevlje, pa oba sta usnjena. Ampak da, to ima nekje velik smisel, recimo v materialu, njegovi obdelavi in optimalnem vzdrževanju. Na dolgi rok nam namenska sredstva za vzdrževanje podaljšujejo življenjsko dobo materiala in obenem privarčujejo lepo vsoto denarja, ki bi ga sicer porabili za nabavo novega. Tako velja tudi v kolesarskem svetu in vzdrževanju kolesarske opreme od-do. Ponudbe je ogromno. Trgovec, ki se res spozna na kolesa in veliko časa na kolesu tudi preživi, nam bo znal odlično predstaviti za vaše kolo primeren produkt in verjemite, da mu bomo hvaležni.

Kolesarska maziva in olje so narejeni namensko namensko: za kolesa in določeno kolesarsko komponento. Če na primer uporabljamo olje za ležaje, to ne bo dobro. Za to uporabimo mast oziroma mazivo, ki ima za kolesarske dele in njegove obremenitve prilagojeno viskoznost, oprijemljivost in odpornost na zunanje dejavnike.

Torej … kolo postavimo na zrak in ga vzemimo v roke

Ko kolo postavimo na dan je verjetno prašno in vsaj malo umazano. Očistimo ga z nekaj tople vode v katero lahko dodamo šampon za lažje čiščenje. Če se le da, namenski, seveda. Že ob samem čiščenju lahko opazimo različne napake in če nam niso znane, prevelike študije glede tega ne smemo delati. Za vse nas kolesarje so na tem področju diplomirali servis mojstri. Stopimo do njih.
Sicer pa …

  • Preverimo pnevmatike. Napolnimo jih z zrakom in pregledamo, če so kakšne razpoke ali ureznine.
  • Obrnemo kolo na glavo in preverimo ali je kaj zračnosti v ležajih. Kolesa zavrtimo in smo pozorni, če se še vedno vrtijo naravnost, nato preverimo še trdnost naper (špic) ter ali je kakšna med njimi popustila.
  • Zavore so zelo pomemben del kolesa. Priporočamo nekaj močnih stiskov zavorne ročke. Bolje, da načeta žica poči pred prvo vožnjo kot med vožnjo na cesti. Pregledamo zavorne ploščice, če jih imamo. Če ste lastniki hidravličnih zavor, je potrebno verodostojnost ploščic preveriti ob diskih in na koncu opraviti tudi pregled samih diskov.
  • Pogonski mehanizem preverimo tako, da se malo zapeljemo in preizkusimo vsa prestavna razmerja. Predvsem je pomembno, da v gonilni osi ni zraka in da prestave delajo gladko.
  • Krmilni ležaj preverimo na tako, da preizkusimo njegovo zračnost. Če ste lastnik gorskega ali treking kolesa, preverite kako delujejo amortizerji na vilicah in da niso premehki, ko jih obremenimo.
  • Sedež naj bo trden in obrnjen naravnost. Če ste ga iz katerega koli razloga znižali ali odstranili, višino nastavite nazaj tako, da se ob sedenju še vedno s prsti dotikate tal.
  • Preverimo še, če so vijaki primerno zategnjeni.

Če vse dela kot je treba, se zapeljemo svoj priljubljen krog. V nasprotnem primeru odpeljemo kolo na servis, kjer ga bodo fantje detajlno pregledali in nam svetovali. priporočljivo je, da se s serviserjem dogovorimo naj nas pred menjavo zahtevnejšega (beri: dražjega) dela najprej pokliče. Tako ne bo slabe volje ob plačilu servisa. Če je pa s kolesom res hudo narobe se ozrimo okoli sebe in videli bomo koliko novih koles vas opazuje. A ne smemo izgubiti glave …!

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save