Je kolesarstvo vzrok za težave z erekcijo?

Kolesarstvo je eno od najpopularnejših oblik prevoza, rekreacije, fitnesa in športa. Na milijone ljudi vseh starosti vozi različna kolesa, kot so gorska, turna, tekmovalna, kolesa BMX in stacionarna oz. sobna kolesa. Kolesarstvo je dostopno, ekonomično in učinkovito za aerobno vadbo, ki občutno izboljša srčno-žilno zdravje, niža čezmerno telesno težo, sprošča in s tem pozitivno vpliva na kakovost življenja.

Izkazalo se je, da 30-minutno kolesarjenje trikrat tedensko skozi šest mesecev izboljša telesno vzdržljivost bolnikov s kroničnim srčnim popuščanjem v NYHA razredu II–III. Pri starostnikih, ki so vsaj enkrat tedensko telesno dejavni, se tveganje za umrljivost iz različnih vzrokov zmanjša za več kot 40 %. Kolesarjenje (vsaj 135 minut na teden) poveča občutljivost na inzulin pri bolnikih s sladkorno boleznijo tipa 1; hkrati tudi viša koncentracijo holesterola HDL v krvi, niža koncentracijo glukoze in holesterola LDL v krvi, niža krvni tlak, delež telesne maščobe in telesno maso. Podobno kot pri ostalih športnih dejavnostih je tudi kolesarstvo določeno tveganje za razvoj različnih poškodb in kroničnih bolezni. Najpogosteje so prizadete dlani, zapestja, vrat, spodnji del hrbta, kolena in glutealni – sedalni predel.

Kaj so pokazale raziskave?

V zadnjem času zaskrbljujejo raziskave, ki poročajo o kolesarstvu kot vzroku za erektilno disfunkcijo (ED) pri mlajših moških. Sodobne raziskave, ki so potrdile večjo pogostost ED pri kolesarjih, so se pričele v 80. letih 20. st., ko je bilo objavljenih nekaj študij primerov in skupin primerov. Andersen in Bovim sta zapisala, da je od 160 anketiranih moških, ki so se udeležili 540 km dolgega kolesarskega tekmovanja, 21 % poročalo o parestezijah ali hipestezijah v področju spolovila ali perineja, 13 % moških pa je poročalo o ED. Schwarzer in sodelavci so primerjali pogostost ED med 1786 kolesarji povprečne starosti 42 let iz, ki so prevozili 100 – 400 km na teden in 155 aktivnimi plavalci na dolge proge (povprečne starosti 31 let). Analiza vprašalnikov je pokazala, da ima 58–70 % kolesarjev genitalne parestezije in 4 % ED, medtem ko je bila ED med plavalci prisotna v 2 %. Sommer s sodelavci je poročal, da je imelo od 100 v raziskavo vključenih moških kolesarjev, ki tedensko prevozijo vsaj 400 km, 19 % težave z ED. Dettori in sodelavci so izvedli kohortno raziskavo na 463 moških, ki so na kolesarskem dogodku prevozili vsaj 320 km in pred dogodkom niso imeli ED. V prvem tednu po kolesarskem dogodku se je ta pojavila pri 4,2 %.

Je kolesarstvo razlog za erektilno disfunkcijo?

Najpomembnejše so ugotovitve v sklopu raziskave MMAS. Preiskovance so razdelili v tri skupine: moški, ki ne izvajajo nobenih športnih dejavnosti, rekreativni kolesarji, ki kolesarijo pod 3 ure/teden, in športni kolesarji, ki kolesarijo nad 3 ure/teden, kar ustreza približno 63 km/teden.
Frekvenca ED zmerne do hude stopnje v naštetih skupinah preiskovancev v enakem zaporedju je bila 21 %, 11 % in 17 %. Logistična regresija, v kateri niso upoštevali spremenljivk preiskovancev (kot so starost, kronične bolezni, kajenje), je pokazala možen pozitivni učinek kolesarstva, saj so tako rekreativni kot športni kolesarji imeli ED redkeje v primerjavi s tistimi, ki niso bili športno dejavni. Ob upoštevanju spremenljivk preiskovancev pa so imeli rekreativni kolesarji redkeje ED v primerjavi s športnimi.

Razlog za pogostejšo ED pri kolesarjih ni popolnoma razjasnjen. Najverjetneje pa je rezultat kontinuiranega mehaničnega draženja.

Vpliv kolesarskega sedeža

Več raziskav je potrdilo, da poseben potovalni sedež, imenovan tudi ženski sedež, s širokim sedalom in brez nosu omogoči najboljšo prekrvitev penisa. Pri raziskovanju obloženosti sedeža je bil najmanjši padec oksigenacije* izmerjen na trdem neobloženem sedežu (37 % večja oksigenacija v primerjavi s sedežem obloženim z gelom). Sedež, obložen z gelom, pa je omogočal boljšo oksigenacijo kot sedež, obložen s peno. Pomembna je tudi debelina obloženosti; največji padec oksigenacije je bil na močno oblazinjenem sedežu.

Vpliv pozicije na kolesu

Kadar kolesar sedi pokončno in je kot med sedežem in njegovim trupom 90°, je oksigenacija za 40 % boljša (ne glede na tip sedeža) kot v poziciji, ko je nagnjen naprej in tvori s sedežem 60° kot. Manjši padec oksigenacije pri spremembi pozicije iz 90 v 60° omogoča sedež s centralno luknjo med grčama sednic. Oksigenacija se še bolj zniža pri kotu 30°. Vendar pa to ne velja vedno. Raziskovalci so opazili, da profesionalni kolesarji v tej poziciji prenašajo manj pritiska na sedež in več na pedala, zdi se, kot da bi lebdeli na sedežu, in ga uporabljali le za vodenje smeri kolesa. Tudi meritve pritiska na sedež v 30° poziciji so bile nižje kot v 90°, ko je kolesar vozil zelo odločno in močno pritiskal na pedala. Pri preprečevanju povečanega pritiska na presredek kolesarjem priporočili nagib sedeža navzdol, vendar bi lahko tak položaj sedeža povzročil preveliko obremenitev zapestja in rok, zato raziskovalci menijo, da je boljša vodoravna pozicija sedeža.

Preventiva in terapevtske možnosti

  1. Povečanje površine sedeža (širši sedeži) in s tem prerazporeditev pritiska iz presredka na grči sednic. To omogoča primerno prekrvitev penisa in delovanje perifernih živcev.
  2. Uporaba sedeža brez nosu/sedeža z luknjo. Nos povzroči stisnjenje ožilja penisa, lahko tudi preščipne žile presredka ob sramnični lok. Sedež brez nosu omogoči zmanjšanje vrednosti pritiska na perinej. Ergonomično oblikovani sedeži z luknjo, ki omogočijo primerno namestitev grč sednic, prav tako zmanjšajo pritisk na presredek in so primerni za uporabo.
  3. Uporaba neobloženega, trdega sedeža. Če izbiramo med sedežem, obloženim z gelom ali peno, je boljša izbira sedeža, obloženega z gelom.
  4. Vodoravna pozicija sedeža, primerna višina postavitve krmila in sedeža kolesa.
  5. Sprememba pozicije telesa v bolj vzravnano pozicijo. Najbolje je, da kolesar ohranja 90° kot med sedežem in njegovim telesom.
  6. Občasno kolesarjenje stoje povrne normalno prekrvavitev penisa. Kolesarji se naj izogibajo dolgotrajnemu sedenju in naj imajo tudi občasne odmore.
  7. Uporaba ležečega kolesa (angl. recumbent bicycle) in menjava gorskega kolesa s cestnim. Ležeče kolo omogoča boljšo prekrvitev penisa v primerjavi z običajnim. Pri uporabi gorskih koles so raziskovalci ugotovili večje tveganje za nastanek ED v primerjavi s cestnimi kolesi.

Povzetek študije

Več o raziskavah in študiji si preberite tukaj:  Kolesarstvo in erektilna disfunkcija.

Video – vpliv sedeža


*oksigenacija: (med.) dodajanje kisika ali nasičenost z njim

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save