L-karnitin za okrevanje mišic in porabo maščob

L-karnitin se naravno nahaja v organizmu živali in ljudi. Prisoten je skoraj v vseh celicah. Ob športni aktivnosti lahko olajša okrevanje mišic in spodbuja porabo maščob kot vira energije.

Vloga L- karnitina

Leta 1905 so L-karnitin prvič izolirali iz mišičnega tkiva, do leta 1960 pa so potrdili njegovo vlogo v procesu izrabljanja dolgoverižnih maščobnih kislin. Raziskave, opravljene v zadnjem času kažejo na njegovo vlogo pri pospeševanju oksidacije maščobnih kislin pri zdravih odraslih.

V celicah ima vlogo prenosa maščobnih kislin skozi membrano mitohondrijev. Pomemben je tudi pri presnovi aminokisline lizina, razvejanih aminokislin (valina, levcina in izolevcina) ter acetil koencima A (acetil-CoA). Zadostne zaloge L-karnitina zagotavljajo stabilnost celičnih membran, ketogenezo, nastajanje uree in pretvorbo toksinov.

L- karnitin proizvaja naše telo samo. L-karnitin nastaja v jetrih, ledvicah in nekaterih drugih tkivih, v skeletnih in srčni mišici pa ne.

Absorbcija L- karnitina

Približno 65-75 % L-karnitina se absorbira iz hrane, kar poteka v tankem črevesu. Večina, kar 95 % L-karnitina se v telesu nahaja v skeletnih mišicah. Tam je shranjen kor acilkarnitin. manjše količine L-karnitina se nahajajo tudi v jetrih. Naše telo proizvede približno 20 mg L-karnitina dnevno. Za nastanek L-karnitina sta potrebni dve aminokislini, lizin in metionin in vitamin C, železo, vitamin B6 in niacin. Slaba preskrba s temi vitamini zato vpliva tudi na nastajanje L-karnitina.

Absorbcija L-karnitina je precej počasna, maksimalne koncentracije v plazmi so dosežene šele 4-6 ur po zaužitju, lahko pa tudi kasneje.

Učinki L-karnitina

Dodatek L-karnitina ima lahko pozitiven vpliv pri hujšanju, kadar je to v kombinaciji z zmanjšanim energijskim vnosom in fizično aktivnostjo, saj pospešuje izrabo maščobnih kislin. L-karnitin podpira tudi delovanje srca in srčnega utripa. Pomagal naj bi tudi ljudem, ki imajo angino pektoris, aritmijo in srčne okvare.

Prehranski viri L-karnitina

L-karnitin se nahaja v mesu, rastline ga večinoma ne vsebujejo, ali pa v izredno majhnih količinah. Ljudje z normalnim načinom prehranjevanja dodatkov ne potrebujejo, prav tako ni predpisan priporočen dnevni vnos za L-karnitin.

 Živilo   Vsebnost L- karnitina (mg/100 g) 
 jagnjetina  190
 govedina  143
 svinjina  25
 perutnina  13
 ribe  3 – 10
 jajca  0,8
 gobe  2,6
 korenje  0,4
 riž  0,3
 banana, paradižnik  0,1