Vitamin A pri športnikih v pomanjkanju

Izoblikovani vitamin A, ki ga poznamo tudi kot retinol, retinal ali retinoid, se nahaja tudi živilih živalskega in rastlinskega izvora. Vitamin A, ki nastane v živalski presnovi, v kri prispe zelo hitro, od tam pa v telesne celice. Da vitamin A, ki je pridobljen iz rastlinskih karotenoidov, pride v telesne celice, traja precej časa. Molekule karotenoida v živilih so pogosto tako čvrsto zapletene v rastlinsko vlaknato ogrodje, da jih prebavni sokovi kljub nadurnemu delu  ne morejo rešiti iz njih. Tako se običajno kar 40 %  karotenoidov sploh ne pretvori v vitamin A, temveč se izloči. Priporočljivo je, da se korenček in vsa temna zelenjava, ki vsebuje veliko vlaknin, dobro skuha in poduši. Pri tem pa se ne smemo odpovedati maščobam v jedeh, saj v telesu sicer nastane preveč žolčnih soli za presnovo vitamina A in ne moremo izkoristiti še tako velikega vnosa karotenoidov.
Da se karotenoidi pretvorijo v vitamin A, pridno pomagajo žolčne soli, encimi, ščitni hormoni, cink, železo in vitamin E.

Pomanjkanje vitamina A
  • krhki nohti
  • suha koža
  • neješčost
  • kurja slepota
  • motnje rasti
  • suhi, lomljivi lasje
  • izpuščaji
  • pogoste okužbe sluznic
  • motnje vida (nočna slepota)
  • neplodnost
Presežek vitamina A

Če je vitamina A v telesu preveč, utegne biti nevarno (izgubljanje las, slabost, bruhanje, driska, luskinasta koža, meglen vid, izpuščaji, bolečine v kosteh, neredna menstruacija, utrujenost, glavoboli, povečanje jeter). Toda ta nevarnost grozi le, če ga na primer predolgo uživamo v velikih odmerkih v obliki tablet. Rastlinske karotenoide lahko jemo, kolikor želimo; lahko nam porumenijo dlani, dojenčki dobijo rahlo korenčkovo obarvano polt, pri svetlolasih pa lahko opazimo rahlo oranžno obarvane obrvi ali dlake.

Delovanje vitamina A

Sluznice: spodbuja nastajanje sluzi, ki ohranja sluznice vlažne. Brez vitamina A celice množično umirajo in zato namesto sluzi nastajajo roževinasti sloji v pljučih, želodcu, črevesju, mehurju, na območju spolovil in tudi na koži. Posledice so lahko bolečine v želodcu, prebavne motnje, oslabelost mehurja, inkontinenca, akne, rakasta obolenja idr.

Priželjc: karotenoidi v imunskem sistemu povečujejo obrambno moč v telesu, predvsem pa varujejo priželjc pred prostimi radikali. Ta majhna pametna žleza leži za prsnico in s staranjem krni. Vitamin A lahko, če ga je dovolj, spodbuja priželjc k rasti in hkrati povečuje število belih krvničk.

Oči: ljudem, ki veliko delajo za računalnikom se oči deset tisočkrat na dan odzovejo na dražljaje svetlobe in teme. Zato potrebujejo izjemno veliko vitamina A. Če tega primanjkuje, se roženične celice izsušijo, otrdijo, s čimer začne primanjkovati tudi varovalne solzne tekočine. Take motnje lahko zamašijo solzne kanale, zato nas pečejo oči in se nam vname veznica.

Spolnost: sluznice spolnih organov potrebujejo vitamin A, da se ne izsušijo. Vitamin A sodeluje pri nastajanju progesterona, vmesnega produkta spolnih hormonov, če pa ga primanjkuje, nastopi spolna hladnost in pri ženskah plodnostne motnje.

Pri stresu in bolezni več vitamina A

Na vsebnost vitamina A v telesu izrazito neugodno vplivajo mraz, hud stres, alkohol, zdravilo in bolezni (težave z jetri, želodčne in črevesne motnje).

Vrhunski šport lahko škodi

Veliko telesno naprezanje povečuje potrebo po vitaminu A.

Vitamin A je pomemben za:

  • oči (pomaga proti nočni slepoti, pri slabem vidu, pri zdravljenju številnih očesnih bolezni)
  • telesne celice
  • kri
  • spolnost
  • kožo
  • imunski sistem (odpornost proti okužbi dihal in ustrezno delovanje obrambnega sistema)
  • spodbuja rast, močne kosti, zdravo kožo, lase, zobe, dlesni, nohte
  • preprečevanje raka
  • sluznice
  • krajša trajanje bolezni
  • vzdržuje dobro stanje zunanjih slojev tkiv in organov
  • pomaga pri zdravljenju emfizema in hipertiroidizma
Vsebnost vitamina A v živilih
 Živilo  Količina Mednarodne enote (I. E.)
telečja jetra 100 g 26.000
sladki krompir (kuhano) 100 g 19.200
korenje (kuhano) 100 g 17.000
ohrovt (kuhan) 100 g 13.600
suhe marelice 100 g 12.650
maslena buča (kuhana) 100 g 11.150
solata 100 g 8.700
špinača 1 obrok 7.800
buče 1 obrok 7.100
papaja 1 kos 5.700
listni ohrovt 1 obrok 4.900
brokoli 1 obrok 4.100
melona 100 g 3.800
sladka rdeča paprika 100 g 3.100
tuna (kuhana) 100 g 2.500
paradižnik 1 kos 1.200
avokado 1 kos 1.100
mango 100 g 1.000
marelice 1 kos 950
glavnata solata 1 kos 910
beluši 1 obrok 700
svež grah 1 obrok 510
stročji fižol 1 obrok 510
breskev 1 kos 460
Nasveti
  • Vitamina A ne smete jemati z rudninskimi olji.
  • Vitamin A je najbolj učinkovit s kompleksom B, vitaminoma D in E, kalcijem, fosforjem in cinkom.
  • Vitamin A pomaga pri preprečevanju oksidacije vitamina C.
  • Če jemljete zdravila za zniževanje količine holesterola, se zmanjša sposobnost telesa za vsrkavanje vitamina A in verjetno potrebujete dodatek.