Vitamin B proti utrujenosti

Vitamin B je skupina več vitaminov, ki se največkrat skupaj pojavljajo v enakih živilih. Prvotno so strokovnjaki vse obravnavali kot en sam vitamin, natančne raziskave pa so dale ugotovitev, da so to dejansko kemično različno formulirani vitamini. Zato so oznaki B dodali številko in jih tako med seboj ločili glede na njihovo specifičnost.

B kompleks

Vitamini B so vodotopni in imajo pomembno vlogo pri celičnem metabolizmu. Skupino teh vitaminov najbolje poznamo pod nazivom B kompleks (Bx).

♦ B1: tiamin
♦ B2: riboflavin, tudi vitamin G
♦ B3: niacin, tudi vitamin P ali vitamin PP
♦ B5: pantonenska kislina
♦ B6: piridoksin
♦ B7 / Bh: biotin ali koencim R ali tudi vitamin H
♦ B9: folna kislina, tudi vitamin M
♦ B12: kobalamin

Vsak izmed zgoraj omenjenih vitaminov ima priporočljiv dnevni odmerek. Ta priporočena dnevna količina (PDK) je pomembna za človekovo zdravje in počutje. Premalo ali prekomerno uživanje vitamina B lahko ogrozi vaše zdravje in povzroči prehransko bolezen.

Folat je vitamin skupine B, ki nam je bolj znan kot folna kislina. Predvsem je zelo pomemben v času nosečnosti, saj sodeluje v presnovi beljakovin in pomembno zmanjšuje možnost prirojenih napak plodu. Največ folata je v rastlinski hrani, predvsem v stročnicah, neoluščenih žitih, temno zeleni listnati zelenjavi, jagodičevju, citrusih, kvasu,  kalčkih  in mandljih. Folat je topen v vodi in zelo občutljiv na vročino. Med kuho se ga izgubi do 95 %.

Vitamini B za živčevje in presnovo

Vitamini B v telesu opravljajo pomembno vlogo v presnovi in vedno delujejo skupaj. Zato ni smiselno uživati zgolj enega vitamina iz celotne družine, če želite odpraviti ali olajšati kakšno težavo. Poleg tega, da so vitamini B koristni za živčevje in presnovo, so dobri tudi za mišice, kožo, lase, oči, usta in jetra.

Pomanjkanje vitaminov B

Velik delež ljudi trpi za pomanjkanjem vitaminov B. Večina vitaminov B se nahaja v luščinah riža in žit, pa tudi v sladkorni melasi. Le-to pri izboljšanju okusa živil v živilski industriji odstranjujejo, z njo pa krmijo živino. Posledica takšnih oblik predelave je izdelava živil brez bioloških snovi.

Posledice pomanjkanja vitaminov B

Napadalnost, raztresenost, izpadanje las, živčnost, vnet jezik, tresenje udov, omotičnost, nespečnost, pekoče oči, glavobol, zaprtje, pozabljivost, zadah iz ust, neješčost, zasoplost, razjede v ustih, utrujenost, mastna polt, bolečine v sklepih, prezgodnje sivenje, težave pri učenju, prhljaj …

Posledice pomanjkanja vitaminov B so neprijetne – od potrtosti pa vse do nevarno povečane vsebnosti holesterola v krvi.

Sladkor je sovražnik vitamina B

Zaloge vitaminov B se z uživanjem sladkorja, sladkarij ali sladkih pijač naglo zmanjšuje. Sladkor škoduje črevesni flori, saj zaradi njega črevesne bakterije ne ustvarjajo več lastnih vitaminov B. Poleg sladkorja pa vitaminu B škodijo tudi alkohol, črna kava in pravi čaj.

B vitamini v kvasu in polnozrnatih žitih

B vitamini se nahajajo v nepredelanih živilih, v krompirju, bananah, leči, stročnicah, kvasu, melasi, oreščkih, zelenolistnati zelenjavi, semenih, kalčkih idr.