Vitamin B5 – pantotenska kislina za razgradnjo maščob

Vitamin B5 najdemo povsod, a žal največkrat le na naših krožnikih ne. Vitamin B5 so povozile gotove jedi, živila v pločevinkah, cvrtje, pice, beli kruh in testenine, sladkor, sladkarije in sladke pijače. V takšni hrani je vsebnost pantotenske kisline nižja z vsaj polovico, poleg tega pa ji ob tem primanjkuje tudi zavezniških hranil, ki delujejo družno z njo. Trajno pomanjkanje teh hranil prinaša hude posledice.

Pomanjkanje vitamina B5

Najpogosteje ogroža starejše in stare ljudi, ki težko redno kupujejo sveža živila in najpogosteje jedo gotove jedi iz pločevink, zamrznjene jedi itd. Navadno pojedo tudi manj, kar pomeni, da je tudi količina zaužitih hranil skromna.

Če smo zjutraj ob vstajanju okorni in roke in noge le stežka in/ali boleče premikamo, kaže, da nam primanjkuje pantotenske kisline – vitamina B5.

Artritis
Raziskave so pokazale, da imajo bolniki z artritisom premalo vitamina B5. Veliki odmerki pantotenske kisline pa lahko v tednu ali dveh odpravijo bolečine, a če bolnik ponovno uživa običajno hrano, se težave ponovijo.

Svarilna znamenja ob pomanjkanju vitamina B5

  • Bolečine v sklepih
  • Okorelost sklepov
  • Izpadanje las
  • Prezgodnje sivenje
  • Drobne razpoke v ustnih in očesnih kotičkih
  • Težave pri učenju
  • Pešanje vida
  • Razdražljivost
  • Zaprtje
  • Odrevenelost in krči v rokah in nogah

Kje se nahaja pantotenska kislina?

 Živilo  Vsebnost
na 100 g
Pekovski kvas
Jetra (piščančja, kuhana)
Riževi otrobi
Sončnična semena
Sirotka v prahu
Šitake gobe (kuhane)
Kaviar
Spirulina alga
Pšenični otrobi
Paprika (začimba)
Kalčki
Suhi paradižniki
Postrv
Granola (domača)
Arašidi
Slanik, skuša
Ajda
Sir camembert, limburški, roquefort
Orehi
Polnovredna žita
Rumenjak
Meso
Polnomastno mleko
13,00
8,32
7,39
7,06
5,62
3,59
3,50
3,48
2,85
2,51
2,26
2,09
1,82
1,56
1,40
1,35
1,23
1,10
0,90
0,78
0,75
0,40
0,31

Vitamin B5 proti vnetjem

Protivnetni učinek temelji na delovanju presnove v skorji nadledvičnih žlez, kjer ta vitamin sodeluje pri tvorbi kortikoidov, npr. kortizol. Kortizol in sorodne snovi, kot je kortizon, pomagajo krotiti strese in hkrati v celem telesu zavirajo vnetja. Skorja nadledvičnih žlez 6 ur/dan sprošča hormone in potrebuje 18 ur za počitek. Zato mora biti med drugim  napolnjena tudi s pantotensko kislino, da lahko kroti strese ter preprečuje in blaži vnetja.

Vitamin B5 za vitkost

Kortikoidi krepkeje kot druge snovi spodbujajo razgradnjo maščob v maščobnih kislinah, zato pantotenska kislina posredno pomaga pri pridobivanju oz. ohranjanju vitkosti.
Pantotenska kislina pospešuje izločanje stresnih hormonov, ki spodbujajo in poživljajo delovanje srca in večjo zbranost – daje moč in čilost.

Vitamin B5 proti sivenju in staranju

Pantotenska kislina sodi med spodbujevalce lipolize – razgradnje maščob v maščobnih celicah, obenem pa tudi pomaga pri izgorevanju maščob. Tako nastaja dodatna energija, ki je potrebna pri obvladovanju stresa. Vitamin B5 sodeluje pri izgradnji tkiva, predvsem v koži in sluznicah, ki jih obenem varuje pred okužbami. Pantotenska kislina pospešuje rast las in ohranja njihovo barvo, preprečuje prezgodnje staranje in nastajanje gub.

Dnevne potrebe

Otroci, mladostniki in odrasli: 5-10 mg.

Kako izničiti vitamin B5?

Predelava pšenice v belo moko in naravnega riža v oluščenega odvzame polovico vitaminov B. Peka in kuhanje mesa izgubita 35 % vitamina B5. Pantotenska kislina je zelo občutljiva na kislino, zato močno okisane jedi vsebujejo zelo malo ali skoraj nič vitamina B5.

Pomembnost vitamina B5

  • Izgradnja energije
  • Preprečevanje vnetij na koži in telesu
  • Obramba proti stresu
  • Prekrvitev in oskrba živčevja v okončinah
  • Vitalnost
  • Zdrava koža
  • Bujni lasje
  • Razgradnja in učinkovita presnova maščob
  • Umska čilost
  • Zbranost

Preprečuje:

  • Raztresenost
  • Malodušje
  • Pešanje spomina
  • Pomanjkanje zbranosti
  • Težave pri učenju
  • Potrtost